Kajsa Bergqvists viktigaste framgångstips

Dök förbi en sida där höjdhopperskan Kajsa Bergqvist ger tio motivationstips.

Tips 1
Våga sätta höga mål. Det är viktigt att ha en morot som motiverar dig.

Tips 2
Glöm inte att sätta delmål på vägen. De små morötterna är viktiga på vägen till den stora moroten.

Tips 3
Omge dig med rätt människor som stöttar dig och hjälper dig att nå dina mål.

Tips 4
Våga förändra! För mig har till exempel skador gjort att jag har förändrat saker, och det har gjort att jag har utvecklats ytterligare. Det kan vara input från nya människor eller nya erfarenheter.

Tips 5
Vänta inte tills något går dåligt innan du vågar förändra. Om du vill utvecklas måste du hela tiden ta dig framåt. Detta är väldigt viktigt!

Tips 6
Ha en ordentlig plan. Du måste tror på den fullt ut för att det ska lyckas. Det är nästan självuppfyllande, om du tror på dina mål så kommer du att nå dem. Tror du inte på demkommer du aldrig att nå dit du vill. Du får intala dig själv att det du företar dig kommer att fungera och att du kommer att lyckas.

Tips 7
Hitta människor som du inspireras av och titta på vad de har gjort. Jag blir inspirerad av alla människor som vågar. När jag var mindre var Pernilla Wiberg min idol, hon gav alltid järnet och var alltid som bäst på de stora mästerskapen. Det var full satsning, åka ur eller vinna.

Tips 8
En annan jag inspirerats av är Carolina Klüft. När det kunde vara tungt med förväntningar och press dansade hon in i fri- idrotten och tog med sig väldigt mycket positiv energi. Hon var en viktig inspirationskälla i min karriär de sista åren.

Tips 9
Fokusera 100 procent när du gör något, men var också noga med att slappna av mellan varven.

Tips 10
Fokusera på det som är positivt om du har en dålig dag. Gör ditt allra bästa utifrån varje dags förutsättningar, och lås inte in dig i problemet.

Läs mer på http://www.nyttforetag.com och om boken Mind Your Own Business där fler framgångstips finns utöver Kajsas tips.

Leave a Reply

