Årets julklappstips: Stavmixern

Kost är ett ämne som ofta kommer upp till diskussion och i samband med årets första samling med regionverksamheten dök en fråga kring kosttillskott upp. Jag frågade Malin Larsson, fysio för Region Södra och en erfaren tjej i det medicinska teamet inom landslagsverksamheten, om hennes åsikt i frågan.

Generellt brukar jag råda unga spelare att inte ta några tillskott utan skapa en vana där man lär sig äta ordentligt istället. Detta av två anledningar:

  1. Man vet aldrig vad som är i de pulver man sätter i sig. Oavsett om det är från apoteket, bästa kompisen eller någon i laget så KAN det förekomma ämnen i pulvret som är dopingklassat internationellt. Även om kosttillskottet är rekommenderat i god tro kan det bli riktigt fel ibland. Det vore tråkigt om man i sin första dopingkontroll med landslaget åker dit på något man ej ens är medveten om att man tagit olagligt.
  2. Kosttillskott är för mig en nödlösning. Hinner man absolut inte äta vanlig mat tycker jag att man kan ersätta någon måltid med tillskott, men att äta det dagligen är (återigen) enligt mig ett sätt att fuska sig till näringen. En bra idrottare ska lära sig att vårda sin kropp på ett bra sätt och tillskott blir en genväg istället för att sätta sig in i vad kroppen behö er på naturlig väg.

Med andra ord; hellre en god skinkmacka och en drickyoughurt efter träningen än en pulverblandning. Det är godare, mindre konstgjorda sockerarter och tillsatsämnen samt lägger grunden för ett bra och medvetet beteende.

Bästa tipset (årets julklappstips?) till en tränande ungdom; STAVMIXERN! Finns ingen bättre återhämtning än att mixa frysta bär, lite müsli och kesella/vaniljyoghurt och dricka som smoothie. Klart på 2 minuter och inte stampigt att få i sig. Går även att förbereda innan träningen och ta med sig på flaska så att man kan få i sig näringen på vägen hem. I denna lilla blandning finns en mängd vitaminer (frysta bären), kolhydrater (bären + müslin) och proteiner (yoghurten, men framför allt i kesellan om man väljer detta alternativ – VÄLDIGT proteinrikt). Kolhydraterna krävs för att man ska orka träna, men även för att kroppen ska orka bygga upp sig. Proteinerna är de byggstenar som kroppen reparerar sig med efter passet och vitaminerna det som håller dig frisk samt gör det lättare för kroppen att ta hand om både proteinerna och kolhydraterna.

Är det svårt att få till en smoothie fungerar som sagt en lite grövre smörgås med skinka och en frukt riktigt bra också. Det viktigaste är mer att man äter regelbundet (5-6ggr/dag – frukost-mellis-lunch-mellis-middag-kvällsmål). Då behövs inga tillskott!

Lycka till
Malin Larsson

Jag fick ett länktips av Malin att läsa vidare om på RF’s hemsida om RFs kostpolicy. Det är en ganska stor PDF, men bläddrar man mot slutet så dyker det upp några sidor om kosttillskott.

Utmaning

  • Idrottsrörelsen avråder generellt idrottare från tillskott, utom efter särskild ordination/rekommendation av expertis.

Uppmaning

  • Öka kunskapen om mat och tillskott bland ledare, utövare och föräldrar.
  • Påverka föreningar och förbund att avstå från annonsering och reklam för tillskott.
  • Avstå från tillskott eftersom det aldrig kan ersätta en väl sammansatt kost.

Argument mot kosttillskott

  • Väl sammansatt mat och dryck i rätt mängd är normalt tillräcklig för att täcka en idrottares behov av energi och näring.
  • Överdosering av vissa oxidanter, vitaminer och mineraler kan skada hälsan och hämma träningseffekten.
  • Konsumtion av tillskott utan vägledning, om än i liten omfattning, är förenad med risk för misstagsdoping.
  • Många produkter under benämningen tillskott genomgår inga kontroller. Det finns därför produkter på marknaden som innehåller annat än vad som framgår av innehållsdeklarationen. Risken för misstagsdoping är stor vid bruk av dessa preparat.
  • Oavsett innehållet är de flesta preparaten mycket dyra och, för de flesta idrottare, onödiga utgifter.
  • Många undersökningar visar att vägen till doping ofta går via konsumtion av tillskott, främst ergogena; alla föreningar
    och förbund måste därför ta sitt ansvar för att motverka detta.
Advertisements

One thought on “Årets julklappstips: Stavmixern

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s