11 nov: Coachclinic Lerum Basket

swedish_text

Lerum Basket kontaktade mig om att åka ut till dem och prata om spelarutvecklingsplanen och talangutveckling samt genomföra en clinic för deras nuvarande coacher och för de äldre spelarna i klubben för att kanske väcka ett framtida coachintresse. Givetvis nappade jag på idén och det var en härligt stor grupp som samlades uppe i ett klassrum på Dergården (gymnasiet i Lerum). För er som inte vet så ligger Lerum utanför Göteborg när man åker E20 mot Stockholm. Lerum Basket är även William Gutenius moderklubb, William som jag var tränare för på Sanda BG förra säsongen.

lerumbasket

Åter till kvällen i Lerum. Vi började med att diskutera begreppet talang och hur man jobbar med spelarutveckling och talangutveckling. Jag visade de olika urvalsfaktorerna: Antropometri, Fysik (Jag), Socialt, Mentalt, Teknik (Jag och Bollen) samt Taktik (Vi och Bollen samt Vi, Dom och Bollen). Det är även dessa faktorer som påverkar spelarutvecklingen i det långa loppet och det viktiga är att man fortsätter att utveckla alla dessa bitar för att maximera sin potential som spelare.

Jag pratade även om betydelsen av att göra rätt saker i rätt tid och hänvisade till spelarutvecklingsplanen och den stegring med vad som bör göras först och betydelsen av att utveckla den egna fysiken (koordination, balans, rörlighet) före och i kombination med att man jobbar med teknikinlärningen. Därefter kommer spelet och förståelsen kring detta. Givetvis finns det perioder i utvecklingen där de olika områdena går in i varandra. Men att lägga tyngden och fokus på fysiken och tekniken i de tidiga åldrarna är viktigt och en förutsättning för att kunna bli riktigt bra i slutändan.

Jag nämnde även lite i hur jag tror basketen kommer utvecklas och ni som har läst artikeln om “Modern Day Basketball” (tyvärr inte ännu översatt till svenska) känner säkert igen att jag tror spelet kommer bli snabbare och snabbare vilket gör att finter och moment som stjäl tid kommer att försvinna mer och mer. Detta senare blev även temat på den clinic jag genomförde på golvet senare under kvällen.

Clinicen handlade som sagt om att spela snabbare och hur man utvecklar en teknik som främjar ett sådant spel. Men först började vi med en lek där var och en har ett tidningsblad man lägger ut i hallen och man gör massa olika saker. Springa, start-stopp, hoppar, riktningsförändringar m.m. Övningen är hämtad från DVDn “Koordination och Basket” från Svenska Basketbollförbundet och det är en övning jag verkligen gillar. Den må vara lämpad för barn, men det är faktiskt riktigt kul att köra den med äldre spelare också. Man ska inte underskatta just själva “leken” och kan man få in massa nyttig uppvärmning och moment i det så är det en bra win-win situation!

I träningen jobbade vi med att göra sig fri och att läsa försvaret, dvs ska man cutta backdoor, cutta framför, attackera över försvaret eller attackera tillbaka dit man kom ifrån eller är man tillräckligt fri för att skjuta utan att tveka. Nästa moment blev att komma av en screen eller komma ut på ett försteg och attackera direkt och därefter passa från studs till sin medspelare. Övningen byggdes på med flera moment såsom riktningsförändring i attacken samt att hitta en ny position efter man passat av till kompisen för att själv få ett öppet skott. Egentligen det enda momentet där jag pratade om att vänd upp mot korgen och ha fötterna mot korgen var när de skulle skjuta. I alla andra tillfällen, attacker såväl som cuts så handlar det om att inte stanna upp och ge försvaret en chans utan att göra ett bra val och se till att försvaret fortsätter att vara efter.

Därefter jobbade vi med passningar, “passa-igenom”, rättare sagt och det är alltid kul att se när spelarna märker hur lätt det är att slå raka distinkta passningar utan att man viftar runt med bollen i massa olika finter (som oftast inte hjälper något ändå). Efter att ha stått 3 och 3 och jobbat med detta både stillastående och från studs så blev det en attackövning i 2-2 från vingen med en spelare på motsatta lowpost/shortcorner. En relativt enkel övning där spelaren på weak-side läser och rör sig i gapet när hans försvarare hjälper. Om driven kommer från mitten är en rörelse längs baseline under korgen bra. Om driven kommer från baseline är en liten cirkelrörelse upp i mitten bra. För spelaren som drivar gäller det att hitta passningen “igenom” hjälpförsvaret till sin medspelare oftast via studspass men inte alltid, det handlar ju faktiskt om att läsa av försvaret. Jag begränsade dem till max en passning och man behövde passa och avsluta inne i 3-sek. Att spela 2-2 inom små ytor är svårt, men genom att träna på tajming och använda snabba pass och bra rörelse utan boll så ser faktiskt 3-sek området större ut än vad det är.

Totalt var det 26 aktiva på clinicen och ytterligare ett 10-tal som satt bredvid och lyssnade och antecknade, med andra ord en rätt S-T-O-R grupp. Jag är inte så säker på att en clinic i någon av storklubbarna runt om i Sverige drar så mycket folk, eller har jag fel? I vilket fall som helst så ska Lerum Basket ha all heder till att ha lyckats arrangera och engagera så många och jag är övertygad om att klubben har en bra framtid att se framemot med det engagemang jag tyckte mig se igår.

Lycka till!

Leave a Reply

