Kick-off i Täby Basket

swedish_text

Nu när jag är hemma i Täby har jag passat på att kika förbi Täby Basket, min gamla modersklubb och se hur det står till där. Idag på kvällen var det Kick-off och jag gick ner till Tibblehallen för att mötas av massa ungar och föräldrar som stod utanför entrén. Det delades ut glass och det var en väldigt härlig stämning. Inne i Tibble CC på läktaren fanns en basketshop uppställd och det kryllade av folk.

Hela läktaren var fylld av basketspelare och föräldrar och stämningen var väldigt god. Kjelle Karlgren höll i taktpinnen tillsammans med nya ordföranden Jan By och man visade lite bilder från sommarlägret i Hedemora. Pricken över i:et var en tjej från Solna som visade bollbehandlings-skills på hög nivå. Den tjejen kunde verkligen dribbla bollen. En riktig bolltrollare!

För min del var det riktigt kul att träffa på en massa folk jag inte sett på flera år. Det är nu 9 år sedan jag flyttade till Luleå. Jag minns väl de kick-offs som jag var med om både som spelare och som ungdomstränare (för P-85) och man mötte upp sina lagkamrater och tränaren gav ut lite information om träningstider och så vips var en ny säsong igång. Samma glädje och energi kunde jag se hos alla de killar och tjejer som visade att Täby Basket är en förening med en massa spelare som tycker basket är kul och en massa tränare och föräldrar som ställer upp! Det var verkligen energi i luften.

Jag då, jo jag träffade min första tränare, Erik (efternamnet Söderberg, om jag inte minns fel?) som tillsammans med Björn Stenberg fick mig intresserad av basket, när vi tränare i Byängskolan på mellanstadiet. Erik berättade även att han spelade med Näsbydal, herrlaget med de rutinerade spelarna (Sahlström bland annat) som är ett tungt lag i Div 3 i Stockholm. Jag måste erkänna att suget att gå ner och träna väcktes till liv, undrar om de tränar torsdagskvällar i Jollen som de gjorde för 10 år sedan? Dessutom träffade jag på Waldo Teppans, där som coach för P93/94. Kul att även prata lite med Mats Carlsson, som numera är invald i förbundsstyrelsen.

För min del har jag lovat att hjälpa till i klubben medan jag är här hemma i Täby. Det blir lite timmar på basketgymnasiet och sedan hjälper jag till lite på damlaget som spelar i Division 1. Måste säga att det är riktigt roligt att vara nere och hålla träningar igen, inte för att det var så länge sen vi var igång med landslaget, men är man coach så är man coach. Då finns hela tiden suget där att gå ner på golvet och jobba, oavsett vilket lag det är, så länge det finns spelare som vill träna och vill bli bättre.

One thought on “Kick-off i Täby Basket

Leave a Reply

