Svenska nationalsången

swedish_text

Sveriges nationalsång är en riktigt fin sådan. Det är alltid en speciell känsla att sjunga nationalsången inför en landskamp. Det har nu hunnit bli några landskamper sedan sommaren 2007 och den stolthet och energi man känner inför en match när man står där inför uppkast och sjunger med är stor. Tyvärr får man inte alltid äran sjunga nationalsången i alla matcher. I EM fick vi däremot se den svenska fanan höjas högst upp i taket och vi fick höra vår nationalsång efter EM-guldet i Sarajevo. Se videoklippet från Svensk Baskettelevision nedan.

Uppdatering:
Efter kommentarer och reserach har jag fått reda på att dikten “Den Svenska national sången” skriven av Richard Dybeck, 1844, innehåller fyra verser och det var här jag fastnade för framför allt vers 3 som jag ansåg var både den finaste och den mäktigaste versen. År 1866 valdes vers 1 och 2 ut och blev vår svenska nationalsång vilket förklarar varför man bara sjunger dessa två verser, och i många fall endast första versen.

Dikten Svenska Nationalsången 3:e stycket/versen

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
/:din fana, högt den bragderika bära. :/

3 thoughts on “Svenska nationalsången

  1. Den tredje och fjärde versen fanns på i den ursprungliga nationalsången, men dessa togs bort senare (minns inte årtalet).

  2. Hej Samir,
    Tack för synpunkten, där lärde jag faktiskt mig något nytt. Dock tycker jag den tredje versen känns väldigt mycket “kamp” och “idrott” så den hade passat bra in när man ska spela landskamp. Men jag antar det har funnits sina skäl att plocka bort dem.

  3. Samir Jones hade koll på Sveriges historia och meddelade mig följande:
    “Hittade årtalet ang nationalsången. 1844 skrevs den och 1866 valdes de två första verserna som nationalsång.”
    Tack Samir!

Leave a Reply

