Kul att sprida kunskap!

I tisdags var jag ute hos Marbo och hade clinic med deras coacher. Övningstrupp var P92/93 och spelarna gjorde riktigt bra ifrån sig som var på alerten i drygt 3 timmar och två träningar. Det är alltid kul att komma ut i klubbarna och dela med sig av det jag tycker är viktigt att jobba med och att sprida mina idéer om hur basketen ser ut idag. Det var väldigt bra arrangerat och det kändes som klubben tog det på allvar, det gör det extra kul.

Clinicen handlade om att kombinera teknik och spelförståelse i 1-1, 2-2, 3-3 i första hand. Vi jobbade med att läsa sin spelare när man gör sig fri och vad man kan göra när man får bollen för att agera direkt. Inside jobbade vi med positioner och hur man utnyttjar höfterna och inte armarna. Det byggdes ihop till 2-2 och 3-3 och helt plötsligt var det inte bara teknik, spelförståelse utan hur man bygger ihop ett anfallsspel. Andra passet fokuserade mer på försvar och hur man bygger upp ett försvar från 1-1 till 4-4 och spelarna fick även prova på “utan tvekan”. Bra frågor av coacherna under träningarna, i pausen och efteråt gör att man måste tänka till och får nya idéer. Det roligasate var kanske att jag efter clinicen som pågick totalt i nästan 4 timmar kände mig piggare än före. Visst är basket konstigt ibland, man skulle kunna kalla det en drog.

Innan jag var i Brasilien var jag ute i Sätila och hade en liknande träningsdag med P94/95. Vi hade då två träningar och ett teoripass och det var mycket givande det också. Då som nu i Marbo jobbade vi med teknik och 1-1 och 2-2 och byggde ihop teknik och spelförståelse. Metodiken känns för mig klockren och att lägga in försvar, i början styrt och efterhand mer fritt för att anfallet ska stegra sig att läsa och agera snabbt och smart. Utöver dessa två clinics har jag varit ute i Kullavik ett antal gånger under våren på träningar/clinics. Det har med andra ord blivit sin beskärda del av basket även om jag inte är nere varje kväll i hallen och har träningar som varit vardag för mig de senaste åren.

Det som är kanske roligast med att vara ute i klubbarna är den positiva feedbacken jag har fått och att det har spridits ringar på vattnet. Flera klubbar har hört av sig om aktiviteter framöver och det är inte alldeles enkelt att planera in allt, men givetvis väldigt roligt att få möjlighet att komma ut och träffa nya coacher och spelare!

Leave a comment