Träningar i Kullavik

Ikväll var jag i Kullavik och hade träningar med två olika lag. Denna kväll stod dam juniorerna och F94 på schemat. Det var första gången jag haft F94 och det var riktigt kul. Två timmar med övningar och inspiration för de drygt 10 tjejerna. Vi jobbade med mycket teknik och grunder, vars betydelse man inte får förringa. Tjejerna plockade upp det bra och vi jobbade med att “passa igenom”, attackera korg och läsa både försvaret och sina medspelare. Nyckelord för träningen var att vara tuff, tydlig och våga utmana. Det var kul att se hur motivationen och intresset steg allt mer under träningen och avslutningsvis gick jag runt och kikade på spelarnas skott, vilket var mycket uppskattat.

Skottet är verkligen viktigt för alla spelare. Det är en nyckel i spelet, utan ett skott saknar man ett viktigt vapen. Dessutom ger ett bra skott självförtroende och helt andra möjligheter att själv mäta sina framsteg. Det kommer en längre artikel om skottet framöver.

Ett tema den senase tiden för mig har varit att läsa att göra sig fri. Det handlar om att gå till basic basic basic på hur man gör sig fri. Jag vill att spelarna ska läsa och känna när de ska göra en back-door cut och när de ska cutta framför näsan. Med dessa hjälpmedel blir det helt enkelt “basket” eftersom spelare på ett enkelt sätt gör sig fri och rör sig “rätt”. Även detta har jag tänkt skriva en längre artikel angående.

Dessutom hade jag en träning med damjuniorerna, det är en grupp jag haft ett antal gånger och deras framsteg är stora. Kul att se! Idag var en ny tjej med, inte ens coacherna visste om att hon dök upp. Det var dock en fröjd för ögat att se, hon lärde sig snabbt, vågade och var rörlig och hade tempoväxlingar i kroppen. Det kom senare fram att hon spelat handboll, men att hon var sugen på att prova på basket. Inte fy skam för mig att vara med om att introducera henne till basket, det kändes som en ära! Vem vet, hon kanske blir en framtida elitspelare?

Jag hörde också att det är turnering i Skövde som en massa lag ska åka på. Lycka till, alltid kul med cuper!

Leave a Reply

