Slutspel 2008

Snart börjar även slutspelet i årets Basketliga och alla kvartsfinalserierna känns faktiskt väldigt ovissa. Det känns även bra att det är ett vanligt slutspel – 8 lag – 4 kvartsfinaler – inget svammel. Nu ska jag ge mig på det omöjliga, att tippa utgången av dessa fyra serier.

Sundsvall – Norrköping: Kanske den mest givna då topp möter botten, men jag tror inte det blir så lätt för drakarna i norr. Jag såg Norrköping i en GRYM match mot Borås som är en av de mest spännande matcher jag upplevt på länge med förlängning och en underbar stämning i Borås i tisdags. Norrköping har bra spelare, de har matchvinnare, de är tuffa, de har fler hot både inside och utifrån. De är dock ojämna vilket är motsatsen till Sundsvall som varit jämna, vunnit serien och visat upp ett tryggt och säkert spel. Men Sundsvall saknar lite guts, har de matchvinnarna som krävs i ett slutspel? Jag är inte så säker. Dessutom spelar de väldigt statiskt på sina tvillingtorn vilket inte ger utrymme för en grym forward i Alex Wesby. Det kommer bli en tuff serie och jag tippar 3-2, till vem, jo till Norrköping, sorry Dragons!

Plannja-Uppsala: Även denna serie tror jag blir stentuff. Plannja har inte haft en bra säsong, de har strugglat. Laget är inte lika tungt och giftigt som tidigare år. De har dock rutinen och en jäkligt bra 3-2 match-up zon. Det gäller att kunna göra hål på Plannjas zon. Fixar då Uppsala detta? Jag säger ja, de har ett spännande lag med hot på flera positioner, de är tyngre än Plannja inside och de har unga spelare som vågar och som håller på att blomma ut (Anton och Andreas). Plannjas chans är om Håkan är hungrig, han brukar vakna till som en fantastisk floor-leader när det stundar slutspel. Annars är jag rädd att det är för mycket trötthet och “nöjd-känsla” kring laget och organisationen. Uppsala är hungrigare…. 3-2 till Uppsala.

Solna – Öresundskraft: Denna serie tror jag blir den enklaste. Solna har mer djup och mer talang än Öresundskraft. Solna har kapacitet att spela bra, men frågan är om de har huvudet med sig. När de går över till ett 3p-shoot-out lag så är de otroligt sårbara och gamblar så det ryker. Gör de det kommer de leva farligt i denna serie, men jag tror de inser stundens allvar. Om de har disciplinen att attackera och dra fouls tror jag inte Öresundskraft kan stå emot och de kanske även är lite nöjda nere i Skåneland? I och för sig har Öresundskraft nu tillbaka Jens som är en fantastisk basketspelare men med bara en amerikan tror jag inte att de står emot även om de kniper en match på hemmaplan. 3-1 tippar jag till Solna.

Södertälje – 08 Stockholm: Denna serie kommer bli väldigt tuff, dödlig ville jag nästan skriva men det vore kanske att ta i. Men, det finns mycket känslor mellan lagen och avstängningen av Jonathan Skjöldebrand pga en smäll mot Viktor Bengtsson kommer vara tändvätska för lagen. Södertälje har vuxit under säsongen och de yngre spelarna blommar ut. Tom Lidén sägs ha tagit chansen så det ryker om det när Jonathan suttit avstängd och med hela laget redo tror jag de är tuffare än 08. Det blir dock en spännande serie med många svenska profiler. Jag tror det blir 3-2 till Södertälje efter en grym femte match i Täljehallen inför fulla läktare.

Leave a Reply

