Derrick Sharp

Derrik Sharp, Maccabi Tel Aviv, spelar i år mindre än tidigare år i Euroleague. Han är nu 36 år och har spelat i Maccabi i en evighet känns det som. Hittills denna säsongen i Euroleague har han skjutit totalt 6 straffkast och satt alla. I näst sista omgången av Top16 som spelades i torsdags i förra veckan gick han in och avgjorde matchen genom att sätta 6 av 6 straffkast i förlängningen. Han hade då knappt spelat i matchen utan bytt in i slutet då Maccabis guard Will Bynum blivit utfoulad. Totalt under Top16 har han spelat 5 minuter per match i snitt och gjort 2 poäng i snitt. I torsdags var han iskall och totalt fokuserad när han sänkte Real Madrid som därmed kämpar för att gå vidare till kvartsfinalen. Maccabi å andra sidan blev klara i och med vinsten i Madrid.

Jag frågade mig en sak efter matchen när jag sett den blick och det fokus Sharp hade när han gång på gång blev skickad till straffkastlinjen och lika säkert satte skotten. Finns det några spelare i Sverige eller i andra ligor på samma nivå som har det i sig? Som kan sitta i flera matcher i sträck och sedan gå in i crunch-time, vara med och ta matchen till förlängning och sedan avgöra där. Jag är tveksam till det. Spelarna på bänken kräver oftast minuter oavsett vilken roll de har. Var finns de spelare i vår närhet som accepterar det och låter rollen betyda något speciellt för personen?

När det gäller Derrick Sharp är det inte första gången heller. Jag och många med mig minns hur han 2004 (tror jag) satte en lång trea i slutet mot CSKA Moskva som tog Maccabi till Final4 på hemmaplan med minsta möjliga marginal – väl där krossade man allt motstånd. I och för sig såg det Maccabi-laget grymt bra ut, årets lag är inte lika vasst.

Förutom Shaprs säkerhet var det en väldigt välspelad och tuff match med mycket känslor. Det enda som var negativt var att expertkommentator Jonte Karlsson tog upp slutet på tredje perioden och lite skrönor kring det. Vad undrar ni? Jo givetvis att Jonte tar upp att det inte går att få iväg något skott med bara en viss tid kvar på klockan. I denna match var det 0,9 sekunder kvar och han nämner att det går att få iväg ett skott på 0.7 sekunder, men där går gränsen. Snabbt lägger han till att i Göteborg kan man ibland göra det snabbare och anspelade på förra årets match när de felaktigt fick godkänt poäng. Fy fan, jag hade ju glömt den matchen och nu blir man påmind igen. Usch!
Nåja, tillbaka till vad inlägget skulle handla om. Jo Derrick Sharp, han är ett riktigt proffs ut i fingerspetsarna. Med detta vill jag avsluta och hälsa till alla spelare och coacher som agerar proffersionellt och med god attityd runt om i Basketeuropa! Ni har min fulla respekt!

Leave a Reply

