Att utveckla en talang i en elitmiljö

Rubriken är laddad och många har åsikter om vilken miljö som är bäst för att utveckla en talang till en framtida elitspelare. Man kan nog prata med nästan alla basketfans runt om i landet (och utanför våra gränser) och de har åsikter om att unga spelare i deras favoritlag spelar för lite. Coacher kanske inte vill släppa upp sina spelare till en högre nivå för de tror inte att de utvecklas tillräckligt mycket där om de får sitta på bänken för mycket, vilket i och för sig kan vara sant. Hur skapar man då den bästa balansen med att utveckla den individuella tekniken och spelförståelsen och samtidigt att skapa de rutiner och beteenden som krävs för att kunna bli en professionell elitspelare?

Min åsikt är att miljön är nyckeln. Det viktigaste är att det är en bra och tuff träningsmiljö med bra spelare runt omkring och där spelaren känner att det satsas på honom eller henne. Jag tror alltså inte att antalet minuter är det som avgör om man kommer lyckas som en talang i ett elitlag. Olika lag har olika metoder där man kombinerar spel i ett utvecklingslag för att få ordentligt med speltid och möjlighet att utvecklas i skarpa lägen, detta är givetvis viktigt och är en nyckel i själva övergångsfasen mellan exempelvis division 1 och ligan. Men, coacherna måste våga se det som en övergångsfas. Om spelarna är redo ska de in i rotationen. Jag tror att vi i Sverige är lite för bra att inte släppa upp talangerna hela vägen upp när de egentligen är redo för det, och är de inte redo kanske de inte ens ska vara där?

Jag såg igår matchen mellan Plannja-Uppsala på webb-tv och det är kul att se att spelare som Andreas Person och Anton Gaddefors har viktiga roller i Uppsala och är med i rotationen. De tillhör båda två lagets 8-9 viktigaste spelare och de är födda -91 resp. -89. Detta är ett tydligt exempel på en bra miljö för spelare, de har många duktiga spelare runt omkring sig eller vad säger ni om sex professionella spelare som varit ute i Europa och spelat? Vissa skulle säga att det är för många importspelare, men om man sätter sig in i dessa unga killars situationer, de får grymma spelare att jobba med och mot på träning, det tror jag utvecklar mer än att spela med medelbra svenska spelare, eller vad tror ni?

Det jag vill komma till är att jag anser det vara viktigare och betydligt mer givande för våra unga talanger att ha en roll i en rotation med massa importer än att vara spelare 9-12 i ett lag med färre importer men med många medelbra spelare. Ett problem som jag ser är att många klubbar fastnar i denna moment 22. De försöker satsa på talanger och få in dem i sina elittrupper, men de hamnar för långt ut på bänken och de får hoppa mellan första- och andralaget. Allt beror givetvis hur långsiktigt en klubb jobbar, det är en otrolig investering om man jobbar in en ung talang i en rotation tidigt, se på Håkan Larsson, hur bra hade han varit om han inte spelat mot och med Eric Elliot i sex år i Plannja? Jag tror han lärde sig otroligt mycket av att göra det. Jag tror att om man är lite smart när man komponerar ihop ett lag så kan man hitta duktiga importer som även kan vara bra mentorer för talangerna.

Jag ser inte ett motsatsförhållande i att ha bra importer och satsa på talanger. Jag skulle nog nästan mer säga att det är en förutsättning för att få talangerna att blomma ut. Det kommer till synes och sist ner på hur man är som coach, hur man hanterar roller i laget och om man vågar ge förtroende och ansvar till  yngre spelare och frångå den åldersmässiga hierarki som ofta råder i många grupper och lag.

/ David Leman

ps. jag kommer försöka skriva mer frekvent framöver då jag varit lite slö senaste tiden p g a långa arbetsdagar. Kommande ämne är bland annat “betydelsen av att ha ett bra skott”…

Leave a Reply

