dåtid – nutid – framtid

Efter att ha suttit de senaste två veckorna och skrivit en text om mig och mitt ledarskap känner jag blandade känslor. Det har varit givande och spännande att fundera, formulera och sätta samman det jag tror på och vad jag har gjort och vad jag vill göra. Det känns givetvis även skönt att ha skrivit klart en text och känna sig nöjd med den.

Jag tror det är väldigt nyttigt att stanna upp då och då, fundera igenom vad man har gjort, vad man håller på med och vad man vill göra. När jag skrev examensarbetet för knappt två år sedan i elittränarutbildningen kändes det som det jag stod för och skrev då skulle varit skrivet i sten för all framtid. Nu känns det som att det har hänt mycket och mina åsikter har förändrats, att jag har utveklats.

Givetvis är detta positivt och den dag när man stannar upp och funderar på vad man står för och tror på och inser att man inte har tagit ett enda steg framåt sen sist då är man ute på hal is. Men det gäller även att inte glömma bort sin historia och minnas tillbaka vad man fått med sig på vägen från olika miljöer och olika personer som betytt mycket för en. Jag avslutar detta inlägg med att tacka tre personer i Täby Basket som väckte mitt basketintresse till liv och spred energi.

Mitt intresse för basket gled allt mer från spelare till tränare, eller coach som det även kallas. Täby Basket satsade mycket på tränarutbildning och jag deltog under mina fem säsonger i klubben i två större utbildningsprogram som innebar ett antal helger under varje år med föreläsningar, diskussioner och en ökad kunskap och en större gemenskap bland oss coacher. Jag vill lyfta fram tre coacher som inspirerade mig mest under tiden i Täby Basket. Den första är Björn Stenberg som var min första tränare, han fick mig att fastna för basket. Den andra är Jan Larsson som med sin tempofyllda tränarstil fick mig att inse värdet av tempo, glädje och hjärta på planen. Den tredje är Dan Wiorek som tränade oss under gymnasietiden. Hans engagemang i grunder och internationell spelstil fick mig att förstå värdet av teknik i kombination med tempo och spelförståelse. Gemensamt för dem alla är ett stort engagemang för oss spelare och jag tror denna egenskap är något jag har tagit med mig som en viktigt del av mitt ledarskap.

Tack Björn, Janne och Danne!

Leave a Reply

